توکن غیر قابل تعویض (NFT): معنی و نحوه کار آن چیست؟

چگونه و چرا NFT ها امروزه استفاده می شوند

توکن غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌هایی هستند که از طریق بلاک چین توکن‌سازی شده‌اند. توکن ها کدهای شناسایی منحصر به فردی هستند که از ابرداده ها از طریق یک تابع رمزگذاری ایجاد می شوند. این توکن‌ها سپس روی یک بلاک چین ذخیره می‌شوند، در حالی که خود دارایی‌ها در مکان‌های دیگر ذخیره می‌شوند. ارتباط بین توکن و دارایی چیزی است که آنها را منحصر به فرد می کند.

NFT ها را می توان با پول، ارزهای دیجیتال یا سایر NFT ها معامله و مبادله کرد – همه اینها به ارزشی بستگی دارد که بازار و مالکان برای آنها قائل شده اند. به عنوان مثال، می‌توانید یک صورتک روی یک موز بکشید، از آن عکس بگیرید (که متادیتا به آن متصل است) و آن را روی یک بلاک چین توکن کنید. هرکسی که کلیدهای خصوصی آن توکن را داشته باشد، مالک حقوقی است که شما به توکن اختصاص داده اید. ارزهای دیجیتال توکن نیز هستند. با این حال، تفاوت اصلی این است که دو ارز دیجیتال از یک بلاک چین قابل تعویض هستند – آنها قابل تعویض هستند. دو NFT از یک بلاک چین می توانند یکسان به نظر برسند، اما قابل تعویض نیستند.

اقلام کلیدی

NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فردی هستند که روی یک بلاک چین وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را تکرار کرد.

NFT ها می توانند اقلام دیجیتال یا دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک را نشان دهند.

“توکن‌سازی” این دارایی‌های ملموس در دنیای واقعی، خرید، فروش و تجارت آنها را کارآمدتر می‌کند و در عین حال احتمال تقلب را کاهش می‌دهد.

NFT ها می توانند نشان دهنده هویت افراد، حقوق مالکیت و موارد دیگر باشند.

کلکسیونرها و سرمایه گذاران در ابتدا پس از آگاهی بیشتر مردم از NFT ها به دنبال NFT ها بودند، اما از آن زمان محبوبیت آنها کاهش یافته است.

 

 جولی بنگ

تاریخچه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT ها مدت ها قبل از محبوب شدن در جریان اصلی ایجاد شدند. بر اساس گزارش ها، اولین NFT فروخته شده “کوانتوم” بود که توسط کوین مک کوی در سال 2014 روی یک بلاک چین (Namecoin) طراحی و توکن شد، سپس در اتریوم ضرب شد و در سال 2021 فروخته شد. NFT ها بر اساس استاندارد ERC-721 (درخواست اتریوم برای اظهار نظر شماره 721) ساخته می شوند که نحوه انتقال مالکیت، روش های تأیید تراکنش ها و نحوه مدیریت برنامه ها با انتقال ایمن (از جمله سایر الزامات) را دیکته می کند. استاندارد ERC-1155 که شش ماه پس از ERC-721 تأیید شد، با ترکیب چندین توکن غیر قابل تعویض در یک قرارداد واحد، ERC-721 را بهبود می بخشد و هزینه های تراکنش را کاهش می دهد. در اوایل مارس 2021، گروهی از NFT توسط هنرمند دیجیتال Beeple بیش از 69 میلیون دلار فروخته شد. این فروش یک سابقه و رکورد برای گران ترین هنر دیجیتال فروخته شده در آن زمان ایجاد کرد. این اثر هنری یک کلاژ بود که از 5000 روز اول کار بیپل تشکیل شده بود.

NFT ها چگونه کار می کنند؟

NFT ها از طریق فرآیندی به نام minting ایجاد می شوند که در آن اطلاعات دارایی رمزگذاری شده و در یک بلاک چین ثبت می شوددر سطوح بالا، فرآیند ضرب کردن مستلزم ایجاد یک بلوک جدید، اعتبارسنجی اطلاعات NFT توسط یک اعتبارسنجی و بسته شدن بلوک است. این فرآیند ضرب اغلب مستلزم ترکیب قراردادهای هوشمند است که مالکیت و مدیریت انتقال NFT را تعیین می کند. همانطور که توکن ها ضرب می شوند، یک شناسه منحصر به فرد به آنها اختصاص داده می شود که مستقیماً به یک آدرس بلاک چین مرتبط است. هر توکن مالکی دارد و اطلاعات مالکیت (یعنی آدرسی که توکن ضرب شده در آن قرار دارد) در دسترس عموم است. حتی اگر 5000 NFT از یک آیتم دقیقاً ضرب شود (مشابه بلیط های ورودی عمومی برای یک فیلم)، هر توکن یک شناسه منحصر به فرد دارد و می تواند از دیگران متمایز شود. بسیاری از بلاک چین‌ها می‌توانند NFT ایجاد کنند، اما ممکن است آن‌ها را چیزی متفاوت نامید. به عنوان مثال، در بلاک چین بیت کوین، آنها Ordinals نامیده می شوند. مانند NFT مبتنی بر اتریوم، بیت کوین  Ordinal  را می توان خرید، فروخت و معامله کرد. تفاوت این است که اتریوم توکن هایی را برای دارایی ایجاد می کند، در حالی که Ordinals دارای شماره سریال (به نام شناسه) هستند که به ساتوشی ها اختصاص داده شده است – کوچکترین ارزش بیت کوین.

بلاک چین و قابلیت جابجایی

مانند پول فیزیکی، ارزهای رمزنگاری شده معمولاً از منظر مالی قابل تعویض هستند ، به این معنی که می توان آنها را با یکدیگر  معامله یا مبادله کرد. به عنوان مثال، یک بیت کوین همیشه از نظر ارزش با بیت کوین دیگر در یک صرافی مشخص برابر است، مشابه اینکه هر اسکناس دلاری ارز ایالات متحده ارزش مبادله ای ضمنی 1 دلار دارد. این ویژگی تغییرپذیری، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک رسانه امن تراکنش در اقتصاد دیجیتال مناسب می کند.

به همین دلیل، NFT ها پارادایم رمزنگاری را با منحصر به فرد و غیرقابل تعویض کردن هر توکن تغییر می دهند، و غیرممکن است که یک توکن غیرقابل تعویض با دیگری برابر باشد. آنها نمایش دیجیتالی دارایی ها هستند و به پاسپورت های دیجیتال تشبیه شده اند زیرا هر توکن دارای هویت منحصر به فرد و غیرقابل انتقالی است تا آن را از سایر نشانه ها متمایز کند. آنها همچنین قابل توسعه هستند، به این معنی که می توانید یک NFT را با دیگری ترکیب کنید تا یک NFT سوم و منحصر به فرد ایجاد کنید – صنعت ارزهای دیجیتال این را “پرورش” می نامد.

نمونه هایی از NFT ها

شاید معروف ترین مورد استفاده برای NFT ها مربوط به cryptokitties باشد .cryptokitties که در نوامبر 2017 راه اندازی شد، نمایش های دیجیتالی گربه ها با شناسه های منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم هستند. هر بچه گربه منحصر به فرد است و قیمت متفاوتی دارد. آنها در میان خود «تکثیر» می کنند و فرزندان جدیدی با صفات و ارزش های دیگر در مقایسه با «والدین» خود به وجود می آورند. در عرض چند هفته پس از راه‌اندازی، cryptokitties  طرفداران زیادی پیدا کردند که میلیون‌ها دلار را برای خرید، تغذیه و پرورش آنها هزینه کردند.

بسیاری از بازارهای قبلی NFT ها حول هنر دیجیتال و کلکسیون ها متمرکز بود ، اما به شکل بسیار بیشتری تکامل یافته است. به عنوان مثال، بازار محبوب NFT OpenSea دارای چندین دسته NFT است:

عکاسی : عکاسان می توانند کار خود را توکن کنند و مالکیت کلی یا جزئی را ارائه دهند. به عنوان مثال، کاربر OpenSea erubes1 مجموعه ای از عکس های زیبای اقیانوس و موج سواری “تقاطع اقیانوس” با چندین فروشنده و صاحب دارد.

ورزش : مجموعه‌ای از هنر دیجیتال بر اساس مشاهیر و شخصیت‌های ورزشی.

کارت‌های معاملاتی : کارت‌های معاملاتی دیجیتال توکن شده. برخی از آنها کلکسیونی هستند، در حالی که برخی دیگر را می توان در بازی های ویدیویی معامله کرد.

خدمات همگانی: NFT هایی هستند که می توانند نشان دهنده عضویت یا باز کردن مزایا باشند.

دنیای مجازی:  NFT های دنیای مجازی به شما مالکیت هر چیزی از پوشیدنی های آواتار گرفته تا دارایی دیجیتال را می دهند.

هنر : یک دسته کلی از NFTها که شامل همه چیز از پیکسل گرفته تا هنر انتزاعی است

مجموعه‌ها:  Bored Ape Yacht Club، Crypto Punks، و Pudgy Panda نمونه‌هایی از NFT در این دسته هستند.

نام های دامنه:  NFT هایی که نشان دهنده مالکیت نام های دامنه برای وب سایت(های) شما هستند.

موسیقی : هنرمندان می توانند موسیقی خود را توکن کنند و حقوقی را که هنرمند می خواهد به خریداران اعطا کنند

مزایای NFT ها

شاید آشکارترین مزیت NFTها کارایی بازار باشد . توکن کردن یک دارایی فیزیکی می تواند فرآیندهای فروش را ساده کرده و  واسطه ها را حذف کند .NFT هایی که آثار هنری دیجیتال یا فیزیکی را در یک بلاک چین نشان می دهند، می توانند نیاز به عوامل را از بین ببرند و به فروشندگان اجازه دهند مستقیماً با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند. (با فرض اینکه هنرمندان بدانند چگونه NFT های خود را به طور ایمن میزبانی کنند. )

سرمایه گذاری

NFT ها همچنین می توانند برای ساده سازی سرمایه گذاری استفاده شوند. به عنوان مثال، شرکت مشاوره Ernst & Young یک راه حل NFT را برای یکی از سرمایه گذاران شراب خوب خود با ذخیره شراب در یک محیط امن و استفاده از NFT برای محافظت از منشأ توسعه داد. املاک و مستغلات را نیز می توان نشانه گذاری کرد – یک ملک را می توان به چندین بخش تقسیم کرد که هر یک دارای ویژگی های متفاوتی است. به عنوان مثال، یکی از بخش ها ممکن است در کنار دریاچه باشد، در حالی که بخش دیگر به جنگل نزدیک تر است. بسته به ویژگی‌های آن، هر قطعه زمین می‌تواند منحصر به فرد باشد، قیمت متفاوتی داشته باشد و توسط NFT نشان داده شود. تجارت املاک و مستغلات، که یک امر پیچیده و بوروکراتیک است، سپس می تواند با ترکیب ابرداده های مربوطه در یک NFT منحصر به فرد مرتبط با تنها بخش مربوط به دارایی، ساده شود.

NFTها می توانند نشان دهنده مالکیت در یک تجارت باشند، مانند سهام – در واقع، مالکیت سهام از قبل از طریق دفترهایی که حاوی اطلاعاتی مانند نام سهامدار،  تاریخ صدور،  شماره گواهی و تعداد سهام است،  ردیابی می شود. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده و ایمن است، بنابراین صدور NFT برای نمایندگی سهام، همان هدفی است که انتشار سهام انجام می دهد. مزیت اصلی استفاده از NFT و بلاک چین به جای دفتر کل سهام این است که قراردادهای هوشمند می توانند انتقال مالکیت را به صورت خودکار انجام دهند – هنگامی که یک سهم NFT فروخته شد، بلاک چین می تواند از دیگر چیزها مراقبت کند.

امنیت

توکن های غیر قابل تعویض در امنیت هویت هم بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، اطلاعات شخصی ذخیره شده در یک بلاک چین غیرقابل تغییر توسط هر کسی که کلید را ندارد قابل دسترسی، سرقت یا استفاده نیست. NFT ها همچنین می توانند با تقسیم دارایی های فیزیکی، سرمایه گذاری را دموکراتیک کنند. مالکیت جزئی از طریق توکن‌سازی می‌تواند به بسیاری از دارایی‌ها گسترش یابد. به عنوان مثال، یک نقاشی همیشه نیازی به داشتن یک مالک ندارد – توکن‌سازی به افراد متعدد اجازه می‌دهد تا سهمی از آن را خریداری کنند و مالکیت بخشی از نقاشی فیزیکی را به آنها منتقل می‌کند.

چگونه می توانم NFT بخرم؟

بسیاری از NFT ها را فقط می توان با ارزهای رمزنگاری شده خریداری کرد که توسط صرافی مورد استفاده شما پشتیبانی می شود. بنابراین، برای خرید به یک کیف پول دیجیتال و مقداری ارز دیجیتال نیاز دارید . به عنوان مثال، OpenSea ، WETH ,ETH , AVAX، USDC و DAI را می پذیرد. می توانید NFT ها را از طریق سایر بازارهای آنلاین NFT مانند Rarible و SuperRare خریداری کنید.

آیا NFT ها ایمن هستند؟

هک کردن توکن‌های غیرقابل تعویض، که از فناوری بلاک چین مانند ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، عموماً غیرممکن است. با این حال، حلقه ضعیف در همه بلاک چین ها کلید NFT شما است. نرم‌افزاری که کلیدها را ذخیره می‌کند می‌تواند هک شود، و دستگاه‌هایی که کلیدها را روی آن‌ها نگه می‌دارید ممکن است گم شوند یا از بین بروند—بنابراین مانترای بلاک چین “نه کلیدهای شما، نه سکه شما” در NFTها و همچنین ارزهای دیجیتال به کار می رود.  NFT ها تا زمانی ایمن هستند که کلیدهای شما به درستی ایمن شده باشند.

غیر قابل تعویض به چه معناست؟

تعویض پذیری قابلیت تعویض کالاها را توصیف می کند. به عنوان مثال، فرض کنید سه یادداشت با صورتک های یکسان روی آنها کشیده شده است دارید. وقتی یکی از آن‌ها را نشانه گذاری می‌کنید، آن یادداشت از بقیه متمایز می‌شود – غیر قابل تعویض است. دو یادداشت دیگر قابل تشخیص نیستند، بنابراین هر کدام می توانند جای دیگری را بگیرند.

حرف آخر

توکن‌های غیرقابل تعویض، تکامل مفهوم ارزهای دیجیتال هستند. سیستم‌های مالی مدرن شامل سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و آثار هنری است. با فعال کردن نمایش دیجیتال دارایی ها، NFT ها گامی رو به جلو در اختراع مجدد این زیرساخت هستند.  مطمئناً، ایده نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی جدید نیست، و همچنین استفاده از شناسایی منحصر به فرد نیست. با این حال، هنگامی که این مفاهیم با مزایای یک بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری با قراردادهای هوشمند و اتوماسیون ترکیب شوند، به نیرویی قوی برای تغییر تبدیل می‌شوند.

نوشته شده توسط: راکش شارما

منبع: Investopedia