بلاک ریوارد چیست؟

صرافی سون استار

بلاک ریوارد (Block Reward) یا پاداش بلاک به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که در صورت ساخت موفقیت‌آمیز یک بلاک و اضافه‌کردن آن به بلاک چین به دست می‌آورید. پاداش بلاک در حقیقت مشوق ماینرها برای شرکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه است. این پاداش در قالب کوین بومی شبکه پرداخت می‌شود و دو مزیت اصلی دارد: هم ارز دیجیتال موردنظر را به‌صورت غیرمتمرکز توزیع می‌کند و هم ماینرهای بیشتری را به مشارکت در افزایش امنیت شبکه تشویق می‌کند.

اثبات کار یا همان استخراج (ماینینگ) به‌عنوان یک سازوکار امنیتی در شبکه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که هدف اصلی آن جلوگیری از حملات سایبری به شبکه است. در این مکانیسم، هر فردی که بخواهد به‌عنوان ماینر در شبکه فعالیت کند و به کسب درآمد بپردازد، باید قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را به شبکه اختصاص دهد و با آن قدرت پردازش، برای حل یک معادله ریاضی تلاش کند.

به این ترتیب، اگر کسی بخواهد به بلاک چین حمله کند، مجبور است قدرت پردازشی بیشتر از بقیه ماینرها داشته باشد که باتوجه‌به تعداد بالای ماینرها، این کار بسیار دشوار خواهد بود و توجیه اقتصادی ندارد.

این مکانیسم در بلاک چین برخی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال استفاده شده است. بیت کوین، لایت کوین، بیت کوین کش، مونرو و دش تعدادی از این ارزهای دیجیتال هستند. به‌عنوان نمونه، قدرت پردازش (هش ریت) شبکه بیت کوین در زمان به‌روزرسانی این مطلب بیش از ۴۸۰ میلیون تراهش بر ثانیه (TH/S) است.

این یعنی اگر کسی بخواهد به بلاک چین بیت کوین حمله کرده و آن را دستکاری کند، مجبور است حداقل ۲۴۵ میلیون تراهش قدرت پردازش فراهم کند که در دنیای امروز برای یک نفر کاری تقریباً غیرممکن است. در ادامه به بررسی مفهوم بلاک ریوارد در بلاک چین بیت کوین خواهیم پرداخت؛ اما در بیشتر ارزهای دیجیتال فرایندی مشابه در جریان است.